Julekalendere og julematematik. Og lidt blandet godt.

Der bliver (heller) ikke en blogjulekalender i år. Men der er heldigvis andre, der laver den slags. De findes på mange niveauer, så vælg den, der passer dig bedst.

MATH+ i Berlin laver en julekalender, som også er en konkurrence – de skriver “The calendar offers fascinating insights into recent application-oriented mathematical research and into the everyday professional life of mathematicians. The 24 challenging puzzles are aimed at curious high school students, university students, teachers, and everyone interested.” og det skal jo nok passe.

Mathigon har en julekalender med matematiske udfordringer – de kalder dem puzzles.  Der er en appetitvækker hos The Guardian med udvalgte puzzles fra sidste år. Det er i Alex Bellos’ matematikklumme, som man kan følge hele året.

Sidste år havde Plus Magazine en julekalender.  Mon ikke, de laver én igen i år. Ellers kan man jo genbruge den fra sidste år. Det kan være, de har travlt med deres matematik og VM i fodbold.

The Aperiodical har tidligere haft en julekalender. Hvis de nu ikke har én i år, så kan man jo lave sig en regel om at kigge på en blogpost hver dag hos dem. De er ret gode. Hvis nogen vil prøve Mastodon, så har Christian Lawson-Perfect og Colin Wright lavet en “instance” (hvis det hedder sådan på dansk…) for flere år siden – jeg tilsluttede mig desværre ikke. Det kunne ellers være fint at være så meget på forkant. Det hedder (selvfølgelig ) Mathstodon.

Hos The Aperiodical faldt jeg over et indlæg om, hvordan AI (i dette tilfælde DALL-E mini, som nu hedder Craion) “opfatter” diverse aspekter af matematik. Jeg synes, det er jeg sjovt. Og sigende for, hvilke billeder, der findes af matematik på internettet, eftersom det er der, dette AI lærer. Jeg har bedt den om Mathematical Christmas og fik nedenstående, som er noget mere jul end matematik.

Mathematics and Christmas er julemænd og tavler…