Matematisk tidsfordriv.

Det britiske Open University har i samarbejde med UK Mathematics Trust lanceret Perplex. Det er en app (du kan finde den til både Android og iPhone)  og et website, hvor man kan spille “matematiske” spil eller måske nærmere løse opgaver, som har en underliggende matematisk forklaring.

Jeg har ikke leget så meget med det – lige nu er der ikke særlig mange opgaver og legepladser i det, men det kommer jo nok. Det går, så vidt jeg kan se, ud på at løse opgaverne i færrest mulig “træk” – så får man stjerner og kan gå videre til næste (type) opgave.

Lærer man mon matematik af at lege med den slags opgaver? Njah, måske. Det kommer nok an på, om man tænker over, hvad man gør. At lave en strategi for at bruge færre “træk” kan der være meget matematik i. Der er i hvert fald en del strategisk “hvis … så” i det. Desuden er der en forklaring på matematikken bag de forskellige spil. Fire-farveproblemet, latinske kvadrater, talteori, Goldbach formodningen,…

Der er mange andre spil med logisk/matematisk tilsnit både online, brætspil etc.

Her er et par sites:

Angela und Otto Janko  har en stribe “logikrätzel” , “zahlenrätzel” – Sudokuagtige puslerier – og andre, som kan løses interaktivt. Sitet er primært på tysk, men det er nu ikke svært at forstå.

MathIsFun har også puzzles and games.

ThinkFun  har lagt en del af deres spil ud i en online version.

Der er masser af matematik om det at spille spil:

  • er der en vindende strategi? En algoritme/opskrift, som altid vil føre til, at den, der starter (og bruger strategien) vinder.
  • vil der altid være en vinder?
  • slutter det altid? Og hvor lang tid tager det højst/mindst?
  • etc.

Det er et enormt emne – der er skrevet bøger om det. Men jeg skal ikke rode mig ud i mere. I skal sikkert videre med et spil RushHour, en Rubiksterning, Hanois tårne, et spil Set, Ricochet Robots … Dem er der allesammen matematik i. Men det er der også i skak, dam, mølle, kryds og bolle,….