Ledige studiepladser. Du kan nå det endnu.

Der er stadig plads til dig på matematikstudierne. Matematik og statistik, Matematik-Økonomi og Matematik-teknologi.  Du kan tilmelde dig her. (Matematik-teknologi er en civilingeniøruddannelse, så det er der, du finder den på listen over ledige studiepladser. Matematik-økonomi og Matematik og statistik er under naturvidenskab..) Bemærk, at du kan indsende ansøgning helt op til studiestart.

Bliver du nu mistænksom og tænker: Det er nok ikke så fint som at komme ind på uddannelser, der kræver højt gennemsnit, så tænk om igen: Der mangler folk med solid matematisk baggrund. Derfor har vi ikke nogen begrænsning på, hvor mange vi optager på de uddannelser. Der har ikke været arbejdsløshed blandt matematikere i mands minde – muligvis var der det i 30’erne, men det er der så ikke lige nogen, der kan huske.

Du skal være god til matematik, hvis du vil læse hos os. Og have lyst til at arbejde med faget. Men det vidste du nok godt. Fik du 10 eller 12 i matematik til studentereksamen, er du formentlig god til matematik. Fik du 7 med det yderste af neglene, er du muligvis også god til matematik. Fik du 4 eller derunder, så er du vel helt ærligt ikke særlig god til matematik. Med mindre du havde lungebetændelse, migræne og/eller sovet dårligt natten inden eksamen. (Har du fortrudt, at du ikke arbejdede nok i gymnasiet, så det der 4-tal skyldes dovenskab, så meld dig på BrushUp og få pudset matematikken af, inden du kommer.)

Nå ja og så den med de høje gennemsnit. Det er ikke noget, universiteterne fastsætter. Vi (eller politikerne) bestemmer et antal, der kan komme ind. Hvis der er plads til 30, ordner man ansøgerne efter karaktergennemsnit. Det gennemsnit, nummer 30 har, er adgangskravet. Der er også uddannelser, der selv kræver et minimumsgennemsnit, men det er ikke dem, du læser om i aviserne.